Koronavirus

Her finn du alt om koronapandemien og vaksinering i Hå kommune

Siste nytt Vaksine Informasjon

 

Frisk & Sterk - for deg over 60 år

Friskliv Jæren starter opp med egne trening for deg over 60 år nå i høst! Det blir treninger i alle fire kommunene, Klepp, Hå, Time og Gjesdal. Frisk & Sterk vil bli ledet av fysioterapeuter og sertifiserte instruktører.     

Fokuset i treningen vil være utholdenhet, styrke, bevegelighet og balanse.

Klikk for stort bilete     

For hvem? 

Treningen passer for alle over 60 år som ønsker å være fysisk aktiv og sosial sammen med andre. Kroppen og psyken har godt av fysisk aktivitet og trening uansett alder. Ved å være i fysisk god form vil du i større grad kunne være aktiv i eget liv og klare deg selv. 

Det er aldri for sent å begynne! 

For deg over 60 er styrketrening kanskje den viktigste treningsformen med tanke på å opprettholde god form og mobilitet. Forskning viser at eldre helt opp i 90-års alderen har god effekt av systematisk og regelmessig styrketrening. Og uavhengig av alder, vil fremgangen komme raskt.

Hvorfor være fysisk aktiv?

  • Det er sosialt og gøy!
  • For å kjenne seg sprekere og sterkere
  • For å kunne fortsette å gjøre det du liker, som å gå på tur i skog og mark eller dra på hytta
  • For bedre helse og bedre søvn
  • For mindre risiko for fall og brudd
  • For bedre konsentrasjon og bedre hukommelse
  • For bedre livskvalitet

Timeplan

Du kan delta på Frisk & Sterk-treninger på tvers av kommunegrensene!
Bare husk å meld deg på før trening (se Frisk & Sterk timeplanen under)

Oppstart i Vardheihallen (Nordlysvegen 10) i Time kommune:
Mandag 30. august kl. 10.30-11.30.

Frisk & Sterk (PDF, 444 kB)

Publisert 07.06.2021

 

Det er satt opp et ekstra kurs i Tankevirus i august. Kurset arrangeres på Bryne med oppstart 3. august. Påmelding til friskliv@time.kommune.no. Se egen brosjyre her: Tankevirus august (PPTX, 2 MB)

Publisert 08.06.2020
Trening ute hanabergmarka

Grunnet smittevernhensyn vil det være noen endringer ved våre treninger. Vi ber deg om å sette deg inn i disse endringene før du kommer på trening. Vi setter stor pris på at du tar deg tid til å lese gjennom dette skrivet og vi er trygge på at vi alle klarer å overholde disse føringene sammen.

Først og fremst gjelder følgende regel:

  1. Du kan kun delta på trening dersom du er helt symptomfri. Hold deg hjemme hvis du har symptomer forenlig med koronavirus.
  2. Dersom du er i karantene eller isolasjon kan du IKKE trene hos oss. Vi anbefaler at du gjør egentrening hjemme.

 

Påmelding:

Det er nå påmelding i forkant av hver trening. Dette gjøres ved at du sender en sms til instruktøren samme dag som treningen holdes. Telefonnummer står oppført på timeplanen. Dette gjør vi for å unngå at vi overstiger maks antall som er satt på trening og for å ha kontroll på eventuell smittesporing dersom det skulle være nødvendig. Du får KUN beskjed dersom du IKKE får plass og treningen er full. Timeplan med telefonnummer finner du her: Timeplan.

 

Trening i sal

  • Oppmøte maks 10 min i forkant av trening
  • Alle må sprite hender når de kommer inn
  • God håndhygiene - vask hender grundig med såpe og vann før og etter trening
  • 1 meter avstand - ved hard kondisjonstrening 2 meter avstand
  • God apparat- og utstyrshygiene – husk å vaske/tørke av utstyr etter bruk
  • Ta med eget håndkle
  • Egen drikkeflaske fylt med vann hjemmefra
  • Ta med egen matte, dersom du har – gjelder Body and mind og Yoga.
  • Det blir ikke servert kaffe før eller etter trening. Dere er velkomne til å ta med egen og nyte denne ute.

 

Spinning

  • Oppmøte maks 10 min i forkant av trening
  • Alle må sprite hender når de kommer inn
  • God hånd hygiene - vask hender grundig med såpe og vann før og etter trening
  • 2 meter avstand – syklene er plassert med riktig avstand
  • God apparat- og utstyrshygiene – husk å vaske/tørke av utstyr etter bruk
  • Ta med eget håndkle
  • Egen drikkeflaske fylt med vann hjemmefra
  • Det blir ikke servert kaffe før eller etter trening. Dere er velkomne til å ta med egen og nyte denne ute.

 

Styrketrening i apparater

  • Oppmøte maks 10 min i forkant av trening
  • Alle må sprite hender når de kommer inn
  • God håndhygiene - vask hender grundig med såpe og vann før og etter trening
  • 1 meter avstand - ved hard kondisjonstrening 2 meter avstand
  • God apparat- og utstyrshygiene – husk å vaske/tørke av utstyr etter bruk
  • Ikke lov å rullere på flere apparater samtidig. Gjør deg ferdig og vask godt etterpå.
  • Ta med eget håndkle
  • Egen drikkeflaske fylt med vann hjemmefra
  • Det blir ikke servert kaffe før eller etter trening. Dere er velkomne til å ta med egen og nyte denne ute.

 

Utetrening

  • 1 meter avstand - ved hard kondisjonstrening 2 meter avstand
  • God apparat- og utstyrshygiene – husk å vaske/tørke av utstyr etter bruk
  • Egen drikkeflaske fylt med vann hjemmefra
  • Ta med sitteunderlag
  • Det blir ikke servert kaffe før eller etter trening. Dere er velkomne til å ta med egen og nyte denne ute.